شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

گروه ورزشی -پکن: همچون رشته‌هایی نظیر جودو،‌ تیراندازی با تیر‌و‌کمان، دوچرخه‌سواری و ... کشتی فرنگی ایران هم در بازی‌های المپیک 2008 پکن ناکام بود.

اتقافی که پیش از شروع این بازی‌ها به شکل دیگری تجزیه و تحلیل می‌شد. با توجه به دستاوردهای یکی، دو سال اخیر فرنگی‌کاران ایرانی در مسابقات جهانی و آسیایی، این انتظار وجود داشت که ورزشکاران این رشته بتوانند طلسم ناکامی 36 ساله در کسب مدال المپیک را بشکنند و و در این عرصه به موفقیت برسند اما عملاً این اتفاق نیفتاد. هر 5 نماینده کشتی فرنگی ایران در المپیک پکن با ناکامی روبه‌رو شده و از جدول رقابت‌ها حذف شدند.

مقام پنجمی حمید سوریان دارنده 3 مدال طلای جهان هم هیچ نشانه‌ای از قدرت واقعی کشتی ایران در این رویداد عظیم ورزش جهان نداشت.شکست کشتی فرنگی ایران در المپیک این روزها با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.

عده‌ای آن را فنی و گروهی هم مرتبط با اتفاقات و وقایع حاشیه‌ای ورزش می‌دانند که معمولاً در مسابقات مختلف جهانی و المپیک گریبانگیر ورزش ایران می‌شود.
البته در این میان یک نکته بسیار مهم قابل کتمان نیست و آن اینکه فرنگی‌کاران ایرانی در چین در شرایط ایده‌آلی به روی تشک نرفته‌اند و مشکلات پیش‌آمده و اختلاف سلیقه‌ها بیشتر از همه به این گروه امیدوار به کسب مدال ضربه وارد کرده است.

محمدرضا یزدانی‌خرم رئیس فدراسیون کشتی که در پکن محل برگزاری بازی‌های المپیک به سر می‌برد، در گفت و گوی اختصاصی با  همشهری به تحلیل عدم نتیجه گیری کشتی فرنگی می پردازد:

  • چرا کشتی فرنگی در المپیک مدال نگرفت؟

فرنگی‌کاران ایران زحمت خود را در این مسابقات کشیدند. سطح بالای مبارزات در المپیک نشان داد که با رقابت‌های جهانی قابل مقایسه نیست. المپیک سطح بسیار بالایی دارد. کشتی فرنگی ایران در حال حاضر در سطح آسیاست و برای موفقیت در المپیک باید خیلی تلاش کرد.

  • به جز ایران تقریباً همه مدعیان کشتی فرنگی مدال گرفته‌اند.

من راضی‌ام. تیم ترکیه که خیلی بهتر از ما‌ست فقط یک برنز گرفت، آمریکایی‌ها هم تنها یک مدال برنز به دست آوردند.

  • دبیر‌کل کمیته ملی المپیک گفته که ناکامی کشتی فرنگی مربوط به کادرفنی است.

اختلافاتی بین سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک به‌وجود آمده که این وسط فدراسیون‌ها قربانی شده‌اند. ما خود را درگیر این مسائل نمی‌کنیم، اما این اختلافات خدمات‌رسانی به ورزشکاران را به نازل‌ترین سطح خود رسانده است. در حقیقتاً ما ضرر کرده‌ایم. سیم‌خواه و دلیریان برای موفقیت فرنگی‌کاران از جان مایه گذاشته‌اند و این بی‌انصافی است که ما کادر فنی را مقصر این شکست‌ها قلمداد کنیم.

  • پس برای این ناکامی چه دلیل دیگری می‌تواند وجود داشته باشد؟

کشتی‌گیری مثل حمید سوریان که امید اول کاروان ایران برای کسب مدال طلا بود خوب کشتی نگرفت. او در حقیقت به غرور خودش و جوی که برایش درست کرده بودند، باخت.
کادر فنی آن چه را که در توان داشت انجام داد، اما هنوز هم هیچکس نمی‌داند که چرا سوریان اینقدرضعیف کشتی‌گرفت.

  • آیا روحیه پایین سوریان نمی‌تواند با حذف کاکاحاجی، یکی از مربیان تیم‌ملی مرتبط باشد؟

ما نمی‌توانستیم استانداردهای کمیته ملی المپیک را بشکنیم. بردن کاکاحاجی به المپیک دست ما نبود. من فکر نمی‌کنم این موضوع ارتباط چندانی با عدم موفقیت سوریان داشته باشد.

  • دکتر شادگان یکی از پزشکان ایرانی حاضر در مسابقات گفته است که پای مسعود هاشم‌زاده در تهران هم مشکل داشته است. چرا او را به المپیک بردید؟

ناراحتی پای هاشم‌زاده در تهران زیاد جدی نبود و پزشکان کمیته ملی المپیک معتقد بودند که او می‌تواند در المپیک کشتی بگیرد. او در مسابقه با حریف روسی‌اش دوباره از همان ناحیه دچار آسیب‌دیدگی شد و ما حتی مجوز پزشک مسابقات را هم گرفتیم اما هاشم‌زاده با  پای‌آسیب‌دیده دوباره کشتی گرفت که متاسفانه باخت.

  • قبل از شروع المپیک می‌گفتید ما تیم خوبی داریم.

من هنوز  معتقدم که ما جوانان شایسته‌ای در کشتی داریم که از بهترین‌های دنیا هم چیزی کم ندارند.اگر مشکلی وجود دارد در ارائه سرویس‌دهی به آنهاست. کشتی‌گیران ما بدنسازهای خوب می‌خواهند، تمرینات مستمر می‌خواهند، وضع معیشتی مناسب می‌خواهند و ما باید شبانه روز به آنان سرویس بدهیم. در ارتباط با حضور در المپیک تنها بخش کوچکی از برنامه‌ها مربوط به ما بود. باید این سئوال را به این شکل مطرح کرد که آیا کمیته ملی المپیک تیم کشتی فرنگی ایران را المپیکی آماده کرده بود؟

  • بسیاری معتقدند ناکامی کشتی فرنگی ممکن است روی کشتی آزاد هم تأثیرگذار باشد.

بعید می‌دانم. اتفاقاً آزادکاران از روحیه بسیار بالا و بانشاطی برخوردارند.
تمرینات خوبی را پشت‌سر گذاشته‌اند و منتظر شروع مسابقات هستند. آنها درصددند تا با کسب مدال‌های زرین از اعتبار و حیثیت کشتی ایران در المپیک دفاع  کنند.

  • پیش‌بینی شما  از عملکردکشتی آزاد  چیست؟

همانطور که گفتم کشتی گرفتن در المپیک با هیچ میدان دیگری قابل مقایسه نیست. همه حریفان آماده‌اند. یک لحظه غفلت همه چیز را به هم می‌ریزد. یک اشتباه، حمید سوریان را از کسب مدال در المپیک دور کرد. این اتفاقات قابل پیش‌بینی نیست، ولی ما خیلی امیدواریم که آزادکاران ما در پکن از همه رنگ‌ها صاحب مدال شوند.

کد خبر 60696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز